Gdy dorosnę, będę...
- Film edukacyjny - Zawody
https://www.youtube.com/watch?v=AUGHYwEqcPM
- W warsztacie tkackim – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Przygotuj:
Kartki A4, pocięte paski (o długości 30 cm i szerokości 1,5 cm), wycięte z gazet lub z kolorowego papieru, klej, taśma dwustronna.
R. przykleja wzdłuż brzegu kartki długi pasek taśmy dwustronnej. Dziecko odkleja warstwę ochronną i przykleja paski papieru do taśmy, tak by tylko końcówki były przymocowane, a pozostała część paska leżała luźno na kartce. Następnie dziecko kładzie kolejny pasek poziomo, zaraz pod linią sklejenia pionowych pasków, i splata ze sobą paski – poziome i pionowe – według zasady: pierwszy pasek pionowy pod paskiem poziomym, drugi pasek pionowy nad paskiem poziomym itd. Gdy pierwszy rząd jest gotowy, dziecko obcina wystające poza kartkę fragmenty paska poziomego i przykleja boki do kartki. Następnie bierze drugi pasek i tworzy kolejny poziomy rząd przeplatanki. Po wykonaniu pracy R. wyjaśnia dzieciom, na czym polega praca tkacza.
- Co to jest praca? – burza mózgów.
Pytania:
- Co to jest praca?
- Po co ludzie chodzą do pracy?
- Czy żeby pracować, trzeba wychodzić z domu?
- Co by było, gdyby…? – językowa zabawa twórcza.
R. rozpoczyna zdania, a dziecko dopowiada ich zakończenia.
- Gdyby dorośli nie chcieli pracować, to…
- Gdyby dzieci chodziły do pracy, to...
- Gdyby dorośli nie dostawali za pracę pieniędzy, to…
- Gdyby dorośli zamienili się pracą na jeden dzień, np. policjant pracował w przedszkolu, a N. w komendzie policji, to…
- Karty pracy, (książka niebieska) cz. 3, s. 7.
Polecenie:
- Popatrz na zdjęcia osób wykonujących różne prace. Nazwij zawody, które wykonują. Które z tych zawodów są nowe, a które powstały dawno temu? Połącz zdjęcia osób z wytworami ich pracy.
- Karty pracy, cz. 3, s. 8.
Polecenia:
- Rysuj szlaczek po śladzie.
- Narysuj drogę od każdego z dzieci zgodnie z podanymi kodami, a dowiesz się, jakie zawody chcą wykonywać w przyszłości. Odszukaj w naklejkach obrazki przedmiotów charakterystycznych dla tych zawodów. Naklej je w odpowiednich polach na do