Model 4 - latka

klocekEDUKACJA ZDROWOTNA
  • potrafi posługiwać się łyżką i widelcem,
  • potrafi kulturalnie zachować się przy stole,
  • zgłasza potrzeby fizjologiczne, potrafi korzystać z toalety,
  • sygnalizuje oddalenie od grupy,
  • zna swoje imię i nazwisko.

SPRAWNOŚĆ RUCHOWA

  • bierze aktywny udział w zabawach,
  • reaguje na sygnały dźwiękowe i polecenia,
  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
  • potrafi zdejmować i zakładać buty,
  • podejmuje próby ubierania się i rozbierania,
  • odkłada rzeczy na miejsce,
  • pomaga dorosłym w prostych pracach,
  • bierze udział w uroczystościach i zabawach,
  • uznaje prawo do korzystania ze wspólnych zabawek,
  • podejmuje próby zapinania guzików, zasuwania suwaków.

EDUKACJA UMYSŁOWA

  • orientuje się w pomieszczeniach przedszkola,
  • zna podstawowe kolory,
  • rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta: domowe, leśne,
  • rozróżnia i nazywa spożywane warzywa i owoce,
  • zna właściwości piasku, wody, lodu, śniegu,
  • potrafi zadawać pytania i udzielać odpowiedzi,
  • rozwiązuje proste zagadki,
  • potrafi ułożyć w kolejności obrazki i historyjki składające się z 3 części,
  • składa proste obrazki pocięte na 3-6 części,
  • mówi z pamięci krótki wierszyk,
  • określa cechy przedmiotów za pomocą przymiotników,
  • odnajduje w książkach ilustracje na określony temat.

MYŚLENIE MATEMATYCZNE

  • określa położenie przedmiotów w przestrzeni (daleko, blisko itp.),
  • określa kierunki: do tyłu, na dół, do góry itp.,
  • określa ciężar przedmiotów: cięższy, lżejszy, waży tyle samo,
  • rozpoznaje figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt),
  • ma przyswojone określania czasu: długo, dłuższe, krótko, krócej,
  • zna określania pusty -pełny,
  • potrafi określić liczebność zbiorów (więcej, mniej, tyle samo),
  • posługuje się określeniem „para”,
  • zna i posługuje się liczebnikami.

SPRAWNOŚĆ MANUALNA

  • wykonuje proste prace plastyczne,
  • rysuje kredkami świecowymi, kredą, patykiem na ziemi,
  • maluje farbami plakatowymi,
  • podejmuje próby cięcia nożyczkami, chętnie lepi.

UMUZYKALNIENIE

  • śpiewa krótkie piosenki,
  • uczestniczy w zabawach rytmicznych w formie opowieści ruchowych,
  • zna nazwę niektórych instrumentów perkusyjnych: tamburyno, bębenek.