Gminne Przedszkole w Kurowie


im. Czesława Janczarskiego, ul. Piramowicza 1, 24-170 Kurów, tel./fax. 818811041

Get Adobe Flash player

RODO

Przedszkole w Ruchu

Licznik odwiedzin

549673
DzisiajDzisiaj869
WczorajWczoraj1209
W tym tygodniuW tym tygodniu4737
W tym miesiącuW tym miesiącu2078
WszystkieWszystkie549673

Gościmy

Odwiedza nas 83 gości oraz 0 użytkowników.

Ćwiczenia warg

-rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne); -rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski „i”;

-pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce „u”.

-naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami;

-układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej;

-wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:

Czytaj więcej: Zabawy logopedyczne w domu.

PIECZEMY CHLEB!

W dniu dzisiejszym mamy propozycję dla Rodziców aby włączyli swoje pociechy do wspólnej zabawy w kuchni ponieważ nic tak nie cieszy dzieci jak praktyczne działanie i możliwość pomagania rodzicom. .Poniżej znajdziecie przepis na pyszny chlebek, sprawdzony przez ciocię Gosię i Helenkę ale można oczywiście skorzystać z innego.

Czytaj więcej: Propozycja działań na dziś

SIEJEMY RZEŻUCHĘ! (31.03.2020)

Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=XQRHDliey4c

„Moja uprawa” – zasianie rzeżuchy.

R.tłumaczy dziecku: Dzisiaj założysz swoją własną uprawę rzeżuchy. Będziesz dokładnie obserwować, jak z nasiona wyrastają małe korzonki. Następnie zobaczysz zielone kiełki.

Czytaj więcej: Propozycja zajęć na wtorek 31 marzec 2020

„Z wizytą u babci i dziadka na wsi” – rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiązków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci. Rodzic zadaje dzieciom pytani np: Jakie zwierzęta można spotkać na wsi spotkać? Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt? Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna? Czy można podchodzić do zwierząt od tyłu? Czy miałeś kiedyś jakąś przygodę związaną ze zwierzętami na wsi? Przy rozmowie rodzic może wykorzystać obrazki wsi i zwierząt gospodarskich.

Czytaj więcej: Treści programowe na 30.03.2020

Wiersz „Przyjście wiosny”

Jan Brzechwa

Naplotkowała sosna, że już zbliża się wiosna.

Kret skrzywił się ponuro: przyjedzie pewno furą...

Jeż się najeżył srodze raczej na hulajnodze.

Wąż sykną – ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: Wiem coś o tym, przyleci samolotem.

Skąd znowu – rzekła sroka ja jej nie spuszczam z oka

i w zeszłym roku w maju widziałam ja w tramwaju.

Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem.

A ja wam to dowiodę, że właśnie samochodem.

Nieprawda bo w karecie! W karecie, co pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko, że płynie właśnie łódką!

A wiosna przyszła pieszo już kwiaty z nią się śpieszą,

już trawy przed nią rosną i szumią witaj wiosno.

Rodzic może poprowadzić z dzieckiem pogawędkę na temat wiersza oraz tego jak rozpoznać wiosnę. Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta rozmawiały o przyjściu wiosny? Jak wygląda wiosna? Co pojawia się na wiosnę? Chętne dzieci mogą się nauczyć wiersza na pamięć.

 W LESIE

Jest piękny, słoneczny poranek. Pan Języczek postanawia wybrać się z rodziną na wycieczkę do lasu. Pani Języczkowa zabiera koszyk na grzyby (robimy z języka „koszyk” — boki i przód języka unosimy do góry, tak by na środku języka powstało wgłębienie), a dzieci — garnuszki na maliny i jagody (robimy z języka „garnuszek” — boki i przód języka unosimy do góry, tak by na środku powstało wgłębienie). Wszyscy wsiadają do samochodu i odjeżdżają (wypowiadamy: „brum, brum”).

Czytaj więcej: Usprawnianie aparatu mowy zabawy w domu.

Cztery kroki do prawidłowego rozwoju, czyli 10 zabaw dla czterolatka
Czteroletnie dziecko to mieszanka wybuchowa. Z jednej strony staje się bardziej samodzielne i sprawne, a jego rozwój intelektualny robi siedmiomilowe kroki, z drugiej natomiast wkracza
w okres buntu i nieposłuszeństwa. Z dnia na dzień robi się coraz bardziej uparte oraz trudne do poskromienia. Jednak nie należy się tym zbytnio martwić, to bowiem naturalny etap w rozwoju każdego malucha. Trzeba ten czas przetrwać i spróbować okiełznać negującego wszystko rozrabiakę. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie zorganizowanie dnia i dobranie zajęć tak, by spożytkować jego siłę i zaangażować go w zabawy, które skupią uwagę oraz pochłoną energię, a przy tym doskonalić będą rozwój motoryczny, intelektualny i psychiczny małego buntownika.
Bańki mydlane
Puszczanie mydlanych baniek to prosta zabawa, która jest dla dziecka bardzo atrakcyjna,
a jednocześnie pożyteczna dla jego zdrowia. Wykorzystać można do tego dostępne w sklepach pojemniczki z gotowym płynem lub też samemu przygotować mydliny, a ze słomki (dół słomki rozciąć na cztery części i rozłożyć na boki) wykonać rurkę do dmuchania. Tego typu ćwiczenia rozwijają koordynację, a przede wszystkich trenują oddychanie. Dzięki temu wydłuża się faza wydechu,
a głębokie nabieranie powietrza pozwala dotlenić mózg.
Literkowe zagadki
Czwarty rok życia to czas, kiedy dziecko staje się coraz bardziej komunikatywne. Mały osobnik zna już ok. 1500-2000 słów, potrafi wyrazić swoje potrzeby i opisać rzeczywistość. Nie oznacza to jednak, że nie trzeba trenować jego aparatu mowy. Teraz zaczyna się intensywna praca nad poprawnym mówieniem w przyszłości. Pamiętajmy jednak, że dziecko w tym wieku jest bardzo niecierpliwe, więc naukę trzeba zamienić na proste i śmieszne zabawy np. zagadki. Wymieniajmy jakieś słowo, a dziecko będzie musiało przynieść przedmiot, który zaczyna się na tą samą literę, co wskazany przez nas wyraz. Będzie ruch, zabawa i nauka.
Szop pracz
Codzienne obowiązki również można przekuć w edukacyjną zabawę. Zaangażujmy malucha
w czynności związane z segregacją prania. Poprośmy dziecko żeby dopasowało dwie jednakowe skarpetki i opisało co je łączy lub podzieliło pranie według kolorów. W ten sposób dziecko oswoi się
z domowymi pracami, podszkoli swoją spostrzegawczość oraz umiejętność rozróżniania
i porównywania.
Poszukiwanie skarbów
Czteroletni maluch lubi rywalizację i wyzwania. Jest również bardzo ciekawski. Cechy te można spożytkować bawiąc się w znaną grę „ciepło-zimno”. Dziecko zamyka oczy, a my w tym czasie ukrywamy gdzieś wybraną wspólnie zabawkę. Zadaniem malucha jest jej odnalezienie, dzięki naszym podpowiedziom. Nakierowujemy go słowami ciepło (kiedy jest blisko wskazanego miejsca) i zimno (kiedy się od niego oddala). Kiedy malec odnajdzie zabawkę, zamieniamy się rolami. Takie zadania uczą, jak odróżnić odległość i ćwiczą logiczne myślenie.
Baba Jaga patrzy
Dziecko czteroletnie jest już bardzo sprawne i potrzebuje dużo ruchu. Jedną z form aktywnego spędzania czasu może być zabawa w Babę Jagę. Wykorzystując potrzebę współzawodnictwa wykonywać ją można przy udziale większej ilości dzieci np. na placu zabaw. Odwracamy się tyłem do dzieci, a one biegają wokół nas. Na hasło „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy” odwracamy się,
a zadaniem maluchów jest przybranie nieruchomej pozy. Dziecko, które poruszy się w tym czasie staje się nową Babą Jagą. Ćwiczy to orientację i reakcję na określony sygnał.
Barwna piłeczka
Do tej zabawy potrzebna jest tylko piłka i odrobina miejsca. Stajemy naprzeciwko dziecka i rzucamy piłką do siebie nawzajem, jednocześnie wypowiadając kolory. W momencie, kiedy padnie hasło „czarny” nie wolno jej złapać. Uczy to szybkiego podejmowania decyzji i wzmacnia refleks, dodatkowo rozwija coraz lepsze, aczkolwiek jeszcze nieperfekcyjne chwytanie.
Słone lepienie
Zabawy wymagające kreatywności i pozwalające dzieciom tworzyć sprawiają najwięcej frajdy. Przygotujmy wspólnie z dzieckiem masę solną z mąki, wody i soli. Jest to domowy sposób na ekologiczną i bezpieczną dla dziecka masę do lepienia. Pozwólmy dziecku puścić wodze fantazji. Zaletą masy solnej jest fakt, że po wyschnięciu można ją dowolnie pomalować farbami lub mazakami. Podwójna zabawy murowana, a dziecko rozwija wyobraźnię i zdolności manualne.
Paluszkowy kalkulator
Elementy matematyki powinny pojawiać się u czterolatka każdego dnia. Najlepiej trenować umiejętność liczenia podczas codziennych czynności, wykorzystując do tego narzędzie, które zawsze ma przy sobie – rękę. Czteroletniemu dziecku najłatwiej zrozumieć będzie liczenie na palcach. Liczcie wszystko co się da, samochody na ulicy, kwiatki na oknie, zabawki, za każdym razem na palcach pokazując ich liczbę.
Tanecznym krokiem
Ćwiczenie rytmiki jest u dziecka bardzo ważne, a dodatkowo w połączeniu z przyjemną muzyką może sprawić wiele radości. Włączmy więc ulubione piosenki naszej pociechy i tańczmy w takt razem z nią. Co jakiś czas zatrzymujmy muzykę, a kiedy dźwięki ucichną wymieniajmy nazwę jakiegoś przedmiotu znajdującego się w pomieszczeniu. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze dotknięcie wskazanego obiektu np. krzesło, poduszka itp. Tego typu zabawy ruchowe pozwalają utrwalać cechy konkretnych rzeczy, uczą skupienia i spostrzegawczości, a do tego wyładowują nagromadzoną energię.
Wieczorne czytanki
Dzień pełen wrażeń i zabaw warto zakończyć czytaniem lub opowiadaniem bajek. Codziennie na głośne czytanie z dzieckiem powinno poświęcać się około 20 minut. Uczy to nowego słownictwa
i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, a także pomaga wyciszyć malucha przed snem. Pozwalaj dziecku przewracać strony w książce, opowiadać co znajduje się na obrazkach i dopowiadać zakończenia.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu//

https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/zabawy-dla-dzieci/15-pomyslow-na-zabawy-z-dziecmi-dla-rodzicow-ktorzy-nie-lubia-sie-bawic.html

Masa solna

Pamiętacie jak byłyście nieco mniejsze i razem z rodzicami bądź rodzeństwem przygotowywałyście figurki z masy solnej? Ale było wspaniale, prawda? Niby taka prosta zabawa, a dostarcza dużą ilość radości. Przygotowywanie figurek, ozdób czy też innych ciekawych elementów to jeden z pomysłów na miłe spędzenie czasu w domu. Do przygotowania masy solnej będziecie potrzebować jedynie soli, wody i mąki. Później mogą Wam się przydać również farby, koraliki, guziki – ogólnie wszystko czym Wasze dziecko może przyozdobić otrzymane arcydzieła. W poniższym linku znajdziecie przepis na masę solną, warto zrobić w przedszkolu dzieci uwielbiają bawić się masą

https://www.youtube.com/watch?v=17kFusxFZWc

Propozycje na zabawy ruchowe w domu znajdziecie w linku poniżej:

https://przedszkole2.koscian.pl/Zabawy_ruchowe_dla_dzieci_-_propozycje.html

Jeszcze coś co przygotuje małe rączki do nauki pisania;

https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/

Troszkę matematyki;

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/05/matematyka-dla-dzieci-dzien/

Czterolatek…

•    lubi zabawy inspirowane bajkami i programami telewizyjnymi (nie tylko przeznaczonymi dla dzieci)

•    potrafi odwzorowywać prosty model złożony z klocków, czyli zbudować coś według narysowanego schematu

•    ma dużą potrzebę ruchu

•    lubi aktywne zabawy na dworze: grać w piłkę, bawić się na placu zabaw, w wodzie

•    lubi wszelkie zabawy artystyczne, konstrukcyjne, układanie puzzli – przychodzi mu to z coraz większą łatwością

•    chętnie się przebiera i odgrywa małe scenki teatralne, lubi zabawy „w udawanie”

•    lubi demonstrować przed rodzicami zabawy słowno-ruchowe, których nauczył się w przedszkolu, śmielsze dzieci biorą udział w przestawieniach

•    rysuje, maluje, koloruje, lepi z ciastoliny  

•    domaga się dłuższych bajek, lubi wiersze

•    w zabawach wykorzystuje coraz bardziej różnorodny materiał konstrukcyjny – wszystko nadaje się do zrobienia wszystkiego!


Jakie zabawy i zajęcia możemy zaproponować naszemu czterolatkowi?

1. Zabawy twórcze

  • Teatrzyk - spraw dziecku kukiełki i miniscenę, np. tekturowego pudełka. Razem możecie odgrywać nieskończoną ilość scenek z życia codziennego czy ulubionych bajek dziecka.
  • Zabawa w dom - zachęcaj dziecko do zabawy lalkami, przedstawiającymi wszystkich członków waszej rodziny. Odgrywajcie razem scenki z życia codziennego, takie jak rodzinny obiad, układanie dziecka do snu.
  • Puzzle - stwórz wspólnie z dzieckiem puzzle z kartoników po żywności, z wycinków gazet. Porozcinaj opakowania i daj je dziecku do złożenia.
  • Domek dla lalek - weź stare pudełko po butach, pozbieraj kawałki sztywnego papieru, kartony, materiały i wspólnie z dzieckiem udekoruj go na zewnątrz. Pomalujcie domek farbami, przyklejcie komin i dachówki, zamocujcie firanki i zasłonki ze szmatek.

2. Zabawy ruchowe

  • Naśladowanie kroków – zaprezentujcie wraz z dzieckiem różne, śmieszne sposoby chodzenia, np.: idę jak pani na szpileczkach, idę wielkimi krokami, idę skokami,. Zachęcaj dziecko do wymyślania i prezentowania różnych kroków.
  • Zabawa w tor przeszkód – tor możecie ułożyć z książek, zabawek czy też zwykłych plastikowych butelek oraz innych elementów które macie pod ręką. Układamy je w jednej linii. Zadaniem dziecka będzie jak najszybciej przejść ten tor, w taki sposób aby go nie przewrócić.

Zabawa w naśladowanie - dziecko naśladuje przeróżne pory roku i inne zjawiska pogodowe. Gdy powiemy, że wieje silny wiatr, dziecko powinno poruszać rękami, niczym konary drzew lub dmuchać naśladując powiew wiatru. Gdy mówimy, że wiatr ucichł dzieci kładą się na podłogę.

Ciekawe propozycje zabaw, pomoce dydaktyczne oraz karty pracy znajdziecie Państwo na:

http://maluchwdomu.pl/pobieralnia

https://panimonia.pl/

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH NARZĄDY ARTYKULACYJNE

Ćwiczenia narządów mowy powinny odbywać się w formie zabawy, tak, aby były one dla dziecka jak najbardziej atrakcyjne. Tylko wtedy możemy oczekiwać od malucha pełnego zaangażowania i motywacji do podejmowania wysiłku.

1) Poniższe ćwiczenia zebrane zostały w przykładowej historyjce o misiu. Dziecko siada z rodzicem przed lustrem i uważnie słucha historyjki, co chwila wykonując wraz z dorosłym określone ruchy warg, języka itd.

- Miś wstaje rano i szeroko ziewa, wymawiając długie „aaaa…” (ćwiczenie podniebienia miękkiego).

Następnie miś je śniadanko. Bardzo mu smakowało, więc oblizuje się dokładnie (na zewnątrz jamy ustnej), wykonując językiem okrążenia w jedną i drugą stronę. Jeśli dziecko ma z tym problem, wystarczy, że obliże kilka razy górną lub dolną wargę.

Teraz pora na mycie ząbków: język sprawdza, czy wszystkie ząbki są na swoim miejscu (przesuwamy czubkiem języka najpierw od zewnętrznej, następnie od wewnętrznej strony górnych i dolnych zębów).

Miś wybiera się na małą wycieczkę: ma swój wóz i konika, którego kopytka głośno stukają (kląskanie). Jeśli dziecko nie potrafi kląskać, należy poinstruować je, by uderzało czubkiem języka o wałeczek dziąsłowy („pagórek” schowany za górnymi ząbkami).

Jak robi konik? Wszyscy głośno parskają, rozluźniając wargi.

Nagle miś łapie gumę! Z koła u wozu zaczyna uchodzić powietrze – mówimy głośno „sssssss…” przy złączonych ząbkach, kontrolując, by języki NIE wychodziły między ząbki.

Teraz miś zastanawia się, gdzie mógłby naprawić wóz (ściąganie warg na przemian w prawo i w lewo przy zwartych szczękach). Zrobiło się chłodno, więc miś zaczął chuchać w łapki (ćwiczymy oddech). Na szczęście po chwili po naszego misia przyjeżdża pomoc drogowa na sygnale (mówimy na przemian „i – o – i – o…”, pamiętając, że przy „i” rozciągamy wargi płasko i na boki, pokazując ząbki, a przy „o” otwieramy szeroko buzię). Żegnamy misia uśmiechami i głośnymi cmoknięciami (możemy robić to na przemian, rozciągając wargi płasko, a następnie ściągając je w dzióbek)

2) A oto bajki logopedyczne pochodzące z „Języczkowych przygód i innych bajeczek logopedycznych” autorstwa A. Tońskiej-Mrowiec:

CHORY PAN JĘZYCZEK

Pewnego jesiennego dnia Pan Języczek wybiera się po zakupy. Zaczyna padać deszcz (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Pan Języczek moknie, bo zapomniał parasola. Wieczorem czuje się już bardzo źle. Kicha (wołamy: „apsik!”), boli go głowa (wołamy: „ojojoj!”), ma katar. Przychodzi pan doktor, wyjmuje ze swojej torby słuchawki (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze). Osłuchuje dokładnie pacjenta, przykładając słuchawki do jego pleców (dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei), opukuje je (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu), zagląda do gardła (wykładamy szeroki język na brodę). Wypisuje receptę („piszemy” w powietrzu językiem wysuniętym z buzi).

Czytaj więcej: Usprawnianie aparatu mowy zabawy w domu.

PIOSENKA

„Gdzie się chowa zima”

sł. Maria Terlikowska, muz. Andrzej Zygierewicz

  1. Hej! Zgniewała się zima,

że krokusy rosną.

Hej! Uciekała w Tatry

przed zieloną wiosną.

Ref.:

Biegnie do Nosala,

słońce ją przypala.

Siadła na Giewoncie,

tam też piecze słońce. x 2

  1. Hej! Zielona dolina,

ale góra biała.

Hej! Na Kasprowym Wierchu

zima się schowała.

Ref.:

Gdzie się chowasz zimo?

Co to za pomysły?

Spływaj do Dunajca,

a potem do Wisły. x 2


WIERSZ

Przebiśnieg

Halina Szayerowa

Za śniegowej chmury

słońce ledwie błyśnie,

a już się spod śniegu

przebija przebiśnieg.

Wychyla się główka

w śniegu sztywnej kryzie...

Byle na powietrze!...

Byle słonka bliżej!...

Rozgniewał się marzec,

sypnął gęsto śniegu...

– Nie czas jeszcze wiosnę

witać, przebiśniegu!

Lecz przebiśnieg – kwiatek

drobny, niepozorny,

przebił się na przekór.

Mały... a zadziorny.

Ponad kryzą śniegu

białym kwiatem błysnął...

– Czas już, panie Marcu,

bo wiosna już blisko!

Piosenka,,Bajeczki „

sł. Urszula Piotrowska muz. Magdalena Melnicka-Sypko

Na pólkach mieszkają książeczki.

W książeczkach mieszkają bajeczki.

Opowiem o nich wam,

bo wszystkie dobrze znam.

Opowiem o nich wam,

bo wszystkie dobrze znam.

W bajeczkach znajdziecie rycerzy,

królewnę, co spała na wieży,

i dobrych wróżek sto,

i czarownicę złą,

i dobrych wróżek sto,

i czarownicę złą.

A kiedy się dziecko zasłucha,

to wróżki mu szepczą do ucha.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Wiersz „Kodeks czterolatka” M. Niewielska

Czterolatek dobrze wie,

jak ma w grupie bawić się.

Lalką, piłką czy klockami,

zawsze w zgodzie z kolegami.

Czterolatek nie narzeka,

na swą kolej grzecznie czeka.

Chociaż czasem ktoś się krzywi,

wszyscy muszą być cierpliwi.

Czterolatek, zuch nie lada,

po zabawie sam układa:

auta, misie w równym rządku,

bo nie boi się porządku.

Zna przedszkolak moc książeczek

Wiersz „Dla biabci i dziadzia”

I.Z Babcią tańczę, spaceruję,
Czytam książki i gotuję,
Śpiewam , skaczę, śmieję się!
Babciu! Babciu! Kocham Cię.


II.Z Dziadkiem biegam i rysuję,
Pływam, lepię i majstruję,
W chowanego bawię się!
Dziadku! Dziadku! Kocham Cię.

III.Dziadek z Babcią mają święto

Więc im zaraz zaśpiewamy

Niech nam żyją, niech nam żyją

Nasi goście ukochani.

IV.Kocham Babcię, kocham Dziadka

Za ich serce, za ich miłość

W dobrym zdrowiu, długie lata

Niech nam żyją, niech nam żyją.

Piosenka „Walczyk dla babci i dziadka”

I.„Tańczymy dla babci walczyka,
Niech niesie się w koło muzyka.
Niech płynie muzyka na cały świat
Żyj babciu, żyj nam sto lat.

II.Tańczymy dla dziadka walczyka,
Niech niesie się w koło muzyka.
Niech płynie muzyka na cały świat
Żyj dziadku, żyj nam sto lat.”

Copyright © 2020 Przedszkole w Kurowie  Rights Reserved.