Gminne Przedszkole w Kurowie


im. Czesława Janczarskiego, ul. Piramowicza 1, 24-170 Kurów, tel./fax. 818811041

Get Adobe Flash player

RODO

Przedszkole w Ruchu

Licznik odwiedzin

286358
DzisiajDzisiaj240
WczorajWczoraj240
W tym tygodniuW tym tygodniu240
W tym miesiącuW tym miesiącu3889
WszystkieWszystkie286358

Gościmy

Odwiedza nas 221 gości oraz 0 użytkowników.

„Jesienna zagadka”

Ref. Zagadkę powiem ci i powiedz mi czy wiesz,

       Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż / bis

1.

Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy

bo zimą będzie jadła, gdy śnieg przykryje lasy.

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana !

Tak, tak, tak, tak, tak !

2.

Bociany mówią, że gniazdo nieczynne jest do wiosny,

bo lecą stąd do Afryki,

a każdy bocian radosny !

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana !

Tak, tak, tak, tak, tak !

3.

A jeżyk gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,

zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana !

Tak, tak, tak, tak, tak !

Przyroda

Przyroda jesienią

  • poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
  • poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
  • wyjaśnianie znaczenia słów owoce egzotyczne, podawanie ich przedstawicieli
  • rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
  • zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
  • poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
  • zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała
  • dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
  • zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych

Podstawy ekologii

  • szanowanie wody, niemarnowanie jej.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach)
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestniczenie w zabawach oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

-  rysowanie po śladzie

  • prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych                      z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie wzrokowe

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
  • wyszukiwanie takich samych symboli graficznych – figur, liter, cyfr.

Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.

Liczenie

  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą

Miejscowość, region

Praca dorosłych

  • nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego.
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:

„Witamy panią Jesień”

Idzie przez las pani Jesień

psotny wiatr w worku niesie

Wypuścić go z worka trzeba,

niech strąca liście z drzewa.

Witamy panią Jesień.

Liście wirują nad ziemią,

ich barwy w słońcu się mienią.

Dzieci bardzo się cieszą,

szybciutko do parku spieszą.

Witamy panią Jesień.

Spadają kasztany, żołędzie,

wkoło pełno ich wszędzie.

Jesień dary przyniosła,

piękna, bajkowa, radosna.

Witamy panią Jesień.

Lecz kiedy ma humor ponury,

maluje deszczowe chmury.

Ja - Informacje o sobie

  • przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu,
  • podawanie cech fizycznych swojego ciała: płeć, wiek, kolor oczu, włosów,
  • podawanie wiadomości o sobie, dotyczących ulubionej zabawki, potrawy, ulubionego owocu, pojazdu itp.

Emocje, radzenie sobie z nimi

  • wyrażanie emocji w naturalnych sytuacjach, np.: rozstawania się z rodzicami, przegranej w grze itp.
  • rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie).

Rozwój fizyczny - Nasze ciało

  • nazywanie części ciała
  • porównywanie swojego wyglądu z wyglądem kolegów i koleżanek.

Higiena ciała i otoczenia

  • dbanie o higienę narządów zmysłów poprzez:

-  przebywanie w dobrze wywietrzonych, ogrzanych pomieszczeniach

-  zwracanie uwagi na odpowiednie oświetlenie

-  unikanie i nierobienie hałasu, mówienie umiarkowanym głosem, dostosowanym do sytuacji.

Sprawność ruchowa

  • rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała
  • uczestniczenie w swobodnych zabawach ruchowych
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Procesy poznawcze - Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu

  • rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka, wyjaśnianie jej.

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela, kolegów.

Słownictwo

  • nazywanie stanów emocjonalnych: wesoły, smutny, zły, przestraszony…

Wypowiedzi ustne

  • formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.

Początkowa nauka czytania i pisania - Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie sylab ze słów
  • analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • układanie swojego imienia z liter, według wzoru, a potem – bez wzoru.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.

Elementy matematyki - Orientacja przestrzenna

  • nazywanie części ciała
  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby

Liczenie

W świecie sztuki – muzyka - Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz ich profesjonalnych nagrań
  • nauka krótkich piosenek
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-rytmicznych:

-  ze śpiewem

-  tanecznych.

„Ada i Olek” - piosenka

Ref. To jest Ada, a to Olek, siostra i brat.

       Małe przedszkolaki, które odkrywają świat.

       Z przyjaciółmi przygód wiele mają co dnia

         i wesoło uśmiechają się , o tak.

1.

Jedźmy dziś do domu dziadków – prosi Ada.

Dziadek cudnie tak o ptakach opowiada.

Na wycieczkę – niespodziankę z nim pójdziemy,

a od babci pyszne lody dostaniemy.

2.

Tata często na rowery dzieci bierze.

Mówi, jak najlepiej jeździć na rowerze.

Na wypadek, gdyby zranił ktoś kolana

razem z nimi jedzie lekarz, czyli mama.

3.

- Podaj rękę – prosi Olek małą Adę,

brat i siostra muszą dawać sobie radę.

Zawsze razem, z mamą, tatą i dziadkami

wędrujemy warszawskimi ulicami.

Copyright © 2018 Przedszkole w Kurowie  Rights Reserved.