Oddział V

Gminne Przedszkole w Kurowie


im. Czesława Janczarskiego, ul. Piramowicza 1, 24-170 Kurów, tel./fax. 818811041

Get Adobe Flash player

RODO

Przedszkole w Ruchu

Licznik odwiedzin

269595
DzisiajDzisiaj579
WczorajWczoraj1060
W tym tygodniuW tym tygodniu1639
W tym miesiącuW tym miesiącu7665
WszystkieWszystkie269595

Gościmy

Odwiedza nas 81 gości oraz 0 użytkowników.

Julian Tuwim - Wszyscy dla wszystkich

Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.

PODAJMY SOBIE RĘCE

     


1. Chociaż świat dokoła

dziwny jest i wielki,
a my tacy mali,
mali jak kropelki


Ref. Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.

2. Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka


3. Podajmy sobie ręce ...
Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry,
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury

Tematyka:

1. Dzieci z całego świata.

2. Moje podwórko.

3. Wkrótce wakacje.

4. Zwiedzamy nasz kraj.

Treści programowe:

Nasza Ziemia

Poznawanie świata

- nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją

- poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie)

- zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.

To ja

Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy

- dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także nie-powtarzalności innych, szanowanie jej.

Jesteśmy Polakami

Rozwijanie poczucia przynależności naro­dowej

– nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski

– poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.

Poznajemy przyrodę

Lato

- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: lesie, na łące)

- określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura; poznanie zjawisk atmosferycznych występujących      o tej porze roku, np.: burzy, tęczy.

Nasze bezpieczeństwo na co dzień

Poznawanie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich

– przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu.

Piosenka „Skaczą pchełki”

1.   Skaczą pchełki przez kudełki
Od ogona aż po nos
Każda mniejsza od perełki
Każda pchełka śpiewa w głos:

Ref.   Hopsa-sa i hopsa-sa
Czy kto widział bez pcheł psa?
Hopsa-sa i hopsa-sa
Czy kto widział bez pcheł psa?

2. Pies się zbudził na kanapie
Choć to pchełek wierny druh
Tak za uchem łapą drapie
Aż w powietrzu lata puch

3. Pchłom humorów nic nie zmieni
I choć znają ten psi gest
Krzyczą: "To trzęsienie ziemi
Albo dreszcze ma nasz pies"

4. Skubnął pies zębami ogon
Ziewnął i znów zapadł w sen
Przez kudełki pchełki błogo
Skaczą, nucąc refren ten:

Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza                                        realizowana w oddziale V, w maju,                                                   w roku szk. 2017/2018                                                              

Tematyka:

1. Nowinki z wiejskiego podwórka,

2. Wiosna na łące,

3. Nasi kochani rodzice.

4. Poznajemy różne zawody

Treści programowe:

Poznajemy przyrodę

Wiosna, lato:

- poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi

- nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania

- wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi,

- poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi

- określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Nasza edukacja matematyczna

Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania:

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych,

- porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich liczenie.

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia:

- zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych.

Nasza miejscowość, nasz region

Poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola:

– poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór

– odwiedzanie punktów usługowych, poznawanie pracy zatrudnionych
w nich osób.

Nasze rodziny

Podawanie informacji na temat swojej rodziny:

- podawanie informacji: jak ma na imię mama, tata

- podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują

- opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)

- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.

Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym:

- przygotowanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi.

Tematyka:

1. Jestem Polakiem i Europejczykiem

2. Chciałbym być sportowcem.

3. Cuda i dziwy.

4. Mali strażnicy przyrody.

Treści programowe:

Nasza miejscowość, nasz region

Poznawanie swojej miejscowości - nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc;

- poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem;

- tworzenie planu osiedla, swojej miejscowości;

Nasza edukacja matematyczna

Orientacja przestrzenna

- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.

Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.

Organizacja przestrzeni i czasu

– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Nasza sprawność ruchowa

Wspomaganie rozwoju ruchowego

- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych;

- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, parku, na boisku) w różnych porach roku.

Nasz kontakt z techniką

Środki transportu

– poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego

– oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji niedostępnych

bezpośredniej obserwacji, np.: rakiety, promu kosmicznego, nazywanie ich.

Poznajemy przyrodę

Ochrona przyrody – poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w nie-dozwolonych miejscach;

– sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi;

– niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;

– szanowanie wody, niemarnowanie jej.

Tematyka:

1. W świecie teatru
2. Wiosna, wiosna
3. Wkrótce Wielkanoc

Treści programowe:

Nasza edukacja matematyczna

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych

- zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych.

W świecie sztuki. Teatr

– oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu i teatrze

– poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)

– dzielenie się swoimi odczuciami na temat obejrzanego przedstawienia

– przygotowanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielenie ról, przygotowanie scenografii i akcesoriów.

Poznajemy przyrodę

Wiosna

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)

- poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.

Nasze rodziny

Wzmacnianie więzów w rodzinie

- kultywowanie tradycji, zwyczajów, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy

- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.

Wiersz "Książeczka" (L. Krzemieniecka)

W książeczce płynie rzeczka

w książeczce płynie las.

W prześlicznych tych książeczkach

tysiące przygód masz.

Książeczka cię powiedzie

na strome szczyty skał.

Z niej możesz się dowiedzieć,

gdzie niedźwiedź zimą spał.

Jak świerszczyk grał na skrzypcach,

jak morzem płynął śledź,

i co robiła Wikcia,

by same piątki mieć.

Lecz chroń i szanuj książki

i kartek nie drzyj też,

wpierw dobrze umyj rączki,

a potem książkę bierz.

Tematyka:

  1. 1.Znamy te baśnie
  2. 2.Chciałbym być matematykiem
  3. 3.Muzyka jest wszędzie

Treści programowe:

Nasza edukacja matematyczna

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych

- zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych.

Organizacja przestrzeni i czasu

– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy

– nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia.

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

– posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym.

Mierzenie przedmiotów, rozumienie stałości miary (wysokości, długości, szerokości):

– mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopy, kroków

– mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych słoików; próby wyjaśnienia, dlaczego poziom cieczy w poszczególnych słoikach jest różny

– porównywanie masy wybranych przedmiotów, tworzywa przyrodniczego; stosowanie określeń: cięższy od, lżejszy od, ważący tyle samo.

Interesujemy się książką

Wzbudzanie zainteresowania literaturą

– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów

– recytowanie, indywidualnie i zespołowo, długich wierszy

– tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych  przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie,   a zapisanych przez nauczyciela.

W świecie sztuki - Muzyka

Słuchanie i śpiewanie piosenek

- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek.

Gra na instrumentach perkusyjnych:

- wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach - indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry)

- wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów.

Tematyka:

  1. 1.Zwierzęta są głodne
  2. 2.Zabawy na śniegu
  3. Odwiedzili nas babcia i dziadziuś
  4. 4.Jestem samodzielny w kuchni.

 

Poznajemy przyrodę

 Zima

    – dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach

    – nazywanie ptaków odwiedzających karmnik.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w styczniu

„Pada śnieżek” - wiersz

Pada śnieżek, pada śnieżek,

już ze śniegu mam kołnierzyk

Białe uszy i policzki,

i śniegowe rękawiczki.

A jak padać nie przestanie,

Wiecie, co się ze mną stanie?

Będzie kino nie z tej ziemi –

Nos w marchewkę mi się zmieni !

„Zima” – piosenka

Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń
dzyń, dzyń, dzyń

Jaka pyszna sanna - parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń
dzyń, dzyń, dzyń

Zasypane pola - w śniegu cały świat
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń
dzyń, dzyń, dzyń

Tematyka:

     1. Czekamy na św. Mikołaja.

     2. Nadchodzi zima.

     3. Święta, święta.

     4. Tutaj rosły paprocie.

Treści programowe:

Nasza edukacja matematyczna

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

- przeliczanie przedmiotów i materiału przyrodniczego,

Poznajemy przyrodę

Zima

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;

- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne

poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie;

- poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;

- poznawanie wybranych zwierząt (dinozaurów) i roślin (np. olbrzymich paproci) występujących w tamtym okresie.

Nasze rodziny

Wzmacnianie więzów w rodzinie

- poznawanie historii rodziny, jej rodowodu;

- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia;

- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich;

- tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji
i miłości.

,,Prezent dla Mikołaja” D. Gellner (wiersz)

 

A ja się bardzo, bardzo postaram

I zrobię prezent dla Mikołaja.

 

Zrobię mu szalik piękny i nowy,

Żeby go nosił w noce zimowe.

 

I żeby nie zmarzł w szyję i w uszy,

Gdy z burej chmury śnieg zacznie prószyć.

 

Niech się ucieszy Mikołaj Święty,

Tak rzadko ktoś mu daje prezenty.

„Kapie z nieba” - piosenka

1. Kapie z nieba coś od rana,

   myślę, że to deszcz,

   zaraz idziesz do przedszkola,

   dobrze o tym wiesz.

Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też.

         by nie przemoczył cię jesienny deszcz,

         by nie przemoczył cię jesienny deszcz.

2. Czas już chyba włożyć kurtkę,

   bardzo zimno jest.

   Żółte liście wiatr rozrzuca

   i znów pada deszcz.

3. Już kałuże na chodnikach

   przelewają się.

   Załóż dzisiaj swe kalosze

   by pokonać je.

Tematyka:

  1. Jesienne nastroje.
  2. Dbamy o zdrowie.
  3. Moje domowe zwierzątko.
  4. 4.Urządzenia elektryczne.

Treści programowe:

Poznajemy przyrodę

Jesień

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia

- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.

Przyroda w sali, w domu

- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu; karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer

- nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.

Dbamy o nasze zdrowie

Dbałość o higienę : dbanie o higienę poprzez:

– codzienne mycie całego ciała

– mycie zębów po posiłkach

– mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu

– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu).

Zdrowa żywność

– spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczenie napojów gazowanych)

– przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw.

Nasz kontakt z techniką

Doświadczenia konstrukcyjno-techniczne

- bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np.: telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo

- poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera)

- poznawanie współczesnych środków łączności: radia, telewizji, internetu.

Piosenka ,,Polka prawdziwa"

I. Śliweczka spadła z drzewa, okrągła i dojrzała,
samotna bardzo była i wokół spoglądała.
Zobaczył to pomidor i podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.

Ref. Hop , hop polka prawdziwa

pomidor skacze , śliwka się kiwa.

Hop , hop polka prawdziwa
polka prawdziwa hej!

II. Śliweczka się zmęczyła, usiadła w cieniu róży
pomidor się nie zmieścił, bo trochę był za duży.
Nie wiedział co ma robić , znów podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.

Tematyka:

1. Jesień w sadzie

2. Jesień na działce

3. O sobie samym

4. Nasze zmysły

5. W co się ubierać jesienią

Treści programowe:

Poznajemy przyrodę

Jesień

– rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad

– poznawanie wy branych owoców egzotycznych

– nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty); samodzielne wykonywanie wybranych

– rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu,

-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią,

występujących zjawisk atmosferycznych: padającego deszczu.

Nasza edukacja matematyczna

Rozwijanie intuicji geometrycznej

- nazywanie figur geometrycznych.

To ja

Poznawanie wartości moralnych

- dążenie do rozumienia wartości moralnych, takich jak: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, szczęście, piękno

- wskazywanie przeciwieństw poznanych wartości, np.: zło, nieuczciwość, kłamstwo, zwrócenie uwagi na ich nieakceptowanie społeczne.

Dbamy o nasze zdrowie

- Dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy; unikanie hałasu, samemu też nie będąc jego źródłem; wietrzenie pomieszczeń.

Nasze zmysły

Poznawanie świata poprzez zmysły

- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu

- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka

- nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły

- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, niekrzyczenie itp.

Dbałość o higienę

-ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)

Copyright © 2018 Przedszkole w Kurowie  Rights Reserved.