Gminne Przedszkole w Kurowie


im. Czesława Janczarskiego, ul. Piramowicza 1, 24-170 Kurów, tel./fax. 818811041

Get Adobe Flash player

RODO

Przedszkole w Ruchu

Licznik odwiedzin

366941
DzisiajDzisiaj26
WczorajWczoraj364
W tym tygodniuW tym tygodniu741
W tym miesiącuW tym miesiącu8440
WszystkieWszystkie366941

Gościmy

Odwiedza nas 83 gości oraz 0 użytkowników.

Piosenka „Lato płynie do nas”
I Raz, dwa, raz i dwa,
słońce idzie drogą,
z górki chmurki biegną dwie,

ref: Hop! Hop! - słychać w koło
Hop! Hop! - echo woła
Po jeziorze łódka mknie
lato płynie do nas

II Raz, dwa, raz i dwa,
nadszedł czas zabawy,
pędzi, goni w polu wiatr
chce się z nami bawić

ref: Hop Hop....

III Raz, dwa, raz i dwa
wiatr wesoło pląsa,
w górze, w chmurze, w ciszy pól
dzwoni śpiew skowronka.

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w czerwcu

Tematyka:

1. Niby tacy sami, a jednak inni

2. Dbamy o przyrodę

3. Wakacyjne podróże

4. Pożegnania nadszedł czas

Treści programowe:

Wspólnota narodowa i etniczna

Kultura innych narodów

  • poznawanie kultur innych narodów poprzez wykorzystywanie książek, filmów, internetu
  • poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości
  • akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów.

Świat wartości

Wartości społeczno-moralne

  • rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
  • niewyśmiewanie innych, niechwalenie się bogactwem
  • pomaganie młodszym, starszym i tym, którzy potrzebują pomocy
  • przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach
  • akceptowanie równości praw wszystkich.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • dostrzeganie potrzeb innych dzieci, szanowanie ich
  • uwrażliwianie na krzywdy, kłopoty, trudności innych dzieci
  • pojmowanie charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń
  • szanowanie odmienności innych dzieci.

Rodzina

Rodzinne święta

  • celebrowanie Dnia Dziecka (aktywny udział w organizacji wspólnych zabaw); poznawanie jego międzynarodowego charakteru.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w czerwcu

  1. Piosenka „ Mamo, Tato ! ”

1. Mamo, Mamo, Mamusiu dałaś życie, troskę i miłość mi. Tato, Tato, Tatusiu jesteś ze mną od początku mych dni.

Ref.: Mamo, Mamo, Mamo, Tato , Tato, Tato moje życie mam dzięki Wam ! // Bis

2. Mamo, Mamo, Mamusiu Ty uczyłaś kochać Boga i świat. Tato, Tato, Tatusiu Ty uczyłeś być dla ludzi jak brat.

Ref.: Mamo, Mamo, Mamo, Tato , Tato, Tato moje życie mam dzięki Wam ! // Bis

3. Mamo, Mamo, Mamusiu jesteś ze mną, gdy mi dobrze lub źle. Tato, Tato, Tatusiu chcę powiedzieć Tobie, że kocham Cię !

Ref.: Mamo, Mamo, Mamo, Tato , Tato, Tato moje życie mam dzięki Wam ! // Bis

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w maju

Tematyka:

1. Moja miejscowość, mój region

2. Moja ojczyzna

3. Łąka w maju

4. Święto rodziców

Treści programowe:

Miejscowość, region

Miejsce zamieszkania

  • nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc
  • poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
  • poznawanie zapisu nazwy swojej miejscowości
  • poznawanie herbu swojej miejscowości (lub projektowanie herbu)
  • kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem.

Praca dorosłych

  • poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji
  • poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania domów dawniej i obecnie oraz wykorzystywanych materiałów budowlanych
  • zwracanie uwagi na architekturę wnętrz oraz architekturę zieleni zwiedzanych obiektów w swojej miejscowości
  • poznawanie zawodów związanych z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służbą zdrowia.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w maju

Piosenka Wielkanoc (sł. i muz. J. Kucharczyk)

1. Gdy przychodzi do nas wiosna,

ciepła, uśmiechnięta,

to przychodzą razem z wiosną

wielkanocne święta.

Ref.: Święta, święta, wielkanocne święta.

Święta, święta, wielkanocne święta.

2. Barwne palmy wielkanocne

pysznią się w wazonie,

jajka w różne piękne wzorki

są przyozdobione.

Ref.: Święta, święta...

3. Jest koszyczek ze święconką,

w nim kilka pisanek,

chleb, kiełbasa, chrzan i jajka,

cukrowy baranek.

Ref.: Święta, święta...

4. W poniedziałek wielkanocny

jest świetna zabawa.

Śmigus-dyngus wszystkich wodą

leje już od rana.

Ref.: Święta, święta...

Wiersz H. Metra "Wielkanoc"

Wstało dzisiaj słonko,
z twarzą uśmiechniętą.
Wielkanoc, Wielkanoc,
Przyszło wielkie święto.
Fiołki zakwitają,
Słychać świergot ptaków.
Na świątecznym stole
Wiele dziś przysmaków.
Jest też śmigus - dyngus
znana oblewanka.
Wszystkim jest wesoło
Od samego ranka

 

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w kwietniu

Tematyka:
1. Wiosenne powroty

2. Wiosna na wsi

3. Wielkanoc

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

Przyroda wiosną

  • poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nich
  • poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
  • wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
  • wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Podstawy ekologii

  • wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.

Procesy poznawcze

Myślenie (logiczne)

  • analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
  • tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń (np. ryba – woda – statek…)
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.

Uwaga

  • skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
  • dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.

Wypowiedzi ustne

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.

Poprawność składniowa wypowiedzi

  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi.

Słownictwo

  • stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta itp.)
  • wymyślanie zdrobnień i zgrubień (np. kot – kotek – kocisko).

Poprawność gramatyczna wypowiedzi

  • poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • układanie rymów do podanych słów

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
  • układanie wyrazów z sylab

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w kwietniu

Piosenka W lesie (sł. i muz. J. Kucharczyk)

1. Lubię spacerować po lesie zielonym,
obserwować żuki, biedronki i pszczoły.
Kwiatkiem się zachwycić, spróbować poziomk
słuchać, jaki piękny las nam daje koncert.


Ref.: Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu, szu,
strumyk wody toczy – chlupu, chlupu, chlup.
Pszczoły, osy bzyczą – bzy, bzy, bzy, bzy, bzy,
ptaszek gdzieś zaśpiewa – tirli, tirli, li.
Kukułeczka kuka – kuku, kuku, kuku,
dzięcioł w drzewo stuka – stuku, stuku, stuk.
Cicho jeż przemyka – tupu, tupu, tup.
Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.
Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.


2. Tu rosną paprocie, tam mech, jak dywanik,
i leśne jeżyny, i słodkie maliny.
Pod listkiem się schował muchomor czerwony
białymi kropkami pięknie przystrojony.

Ref.: Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu, szu,


Wiersz E. Stadtmüller Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu.


– Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
– Mieszam śniegi, mieszam deszcze,
więc na świecie zimno jeszcze.
Szarobure dni,
a wiosenka śpi.
– Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
– Chociaż chłodno jest na razie,
już na wierzbach kwitną bazie,
słońce uśmiech śle.
Wiosno, pospiesz się!
– Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
– Już dokoła pachnie wiosną,
a mnie w garncu kwiatki rosną
oraz kiełki zbóż,

kwiecień już tuż-tuż.

Tematyka:
1. Zwierzęta z dżungli i sawanny

2. Zwierzęta naszych pól i lasów

3. Marcowa pogoda

4. Wiosenne przebudzenia

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

· poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)

· wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.

· poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)

· obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące

· poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin

· wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady.

· poznawanie oznak nadchodzącej wiosny

· uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem

· obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)

· poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.

Obserwacja przyrody

· zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

· obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach

· poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)

· obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu

· poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.

Uprawa roślin i hodowla zwierząt

· zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w marcu

Piosenka Mały muzyczny świat (sł. i muz. K. Gowik).

1. Niech nikt uszu nie zatyka, nie zatyka,

bo to moja jest muzyka, jest muzyka.

To muzyka z serca grana, taka pięknie roześmiana!

Ref.: Już bębenek gra: daba dam, dam, dam.

Marakasy robią miły szum, szum, szum.

Trójkąt dzyń, dzyń, dzyń, nutki dzwoni mi,

a talerze brzęczą bardzo głośno: bum, bum, bum.

Mamo, tato, oto dla was jest muzyka.

To muzyka moich małych sześciu lat.

Chociaż głośna, niech nikt uszu nie zatyka,

bo gram o najlepszych chwilach, które tworzą mój mały świat.

2. Niech nikt oczu nie zamyka, nie zamyka,

bo to moja jest muzyka, jest muzyka.

Raz wesoła, raz smutnawa,

raz skacząca, a raz łzawa.

Ref.: Mamo, tato…

Wiersz I. R. Salach Nutki.

 

Na pięciolinii siedzą nutki.

Wysunęły nóżki, pokazały butki.

A te butki czarne, małe,

do zabawy doskonałe.

Skoczyły czarne butki,

uciekły nocą z piosenki nutki.

Do – dobrze tańcowało,

re – w stawie rechotało,

mi – gawędziło miło,

fa – fasolę i groch sadziło,

sol – malowało parasol,

la – lato pozdrawiało,

si – po włosku gadało,

do – wszystko dokładnie powtórzyło

i na pięciolinię wróciło.

Tematyka:
1. Baśnie, bajki, bajeczki

2. Muzyka wokół nas

Treści programowe:

W świecie sztuki – teatr

Teatr dziecięcy

  • poznawanie pojęć związanych z teatrem: scena, scenografia, aktor, rekwizyty, reżyser, rola

Mali artyści

Przejawy ekspresji

  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących, np.: wizualizacja, personifikacja, analogia, drama.

Świat wartości

Wartości społeczno-moralne

Procesy poznawcze

Myślenie (logiczne)

  • rozwiązywanie zagadek, rebusów.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich

Zabawy z dźwiękami

  • rozpoznawanie instrumentów (nie tylko instrumentów perkusyjnych) po wydawanych dźwiękach.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w lutym

Piosenka „Dziadku, dziadku”

1.Taki pan, który brodę ma.                 2. Dziadek to jest taki pan

Czy ty wiesz już kto to jest?               który zawsze humor ma.

Na spacerze lody da.                           Gdy na spacer chce iść sam

poczęstuje ciastkiem też                     szybko proszę: weź mnie też.

Opowieści mnóstwo zna                     Bo gdy dziadek idzie w dal,

i rozśmiesza nimi mnie                      wszystko kolorowe jest.

Wciąż na twarzy uśmiech ma,             Ptaszek śpiewa, wietrzyk gra,

bardzo dużo rzeczy wie.                     świat zaczarowany jest.

               Ref. Dziadku, dziadku, dziadku mała wnuczka twa,

                      życzeń moc najlepszych dziś dla ciebie ma.

                       Dziadki, dziadku, dziadku mały wnuczek twój

                       serduszko ci daje dziadku.

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w styczniu

Tematyka:
1. Nasze Zabawki

2. Mijają dni, miesiące, lata

3. Zima i zwierzęta

4. Babcia i dziadek

5. Nie jesteśmy sami w kosmosie

Treści programowe:

Świat techniki

Człowiek i technika

  • stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.

Miejscowość, region

Praca dorosłych

  • nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • poznawanie zasad zgodnego współdziałania (uzgadnianie planu działania, podział ról, wzajemna pomoc, tolerancja względem odmiennych pomysłów kolegów itp.).

Komunikowanie się w grupie

  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w styczniu

Drodzy Rodzice, dzieci bardzo polubiły piosenkę: '7 Days of the Week'. Dzięki niej łatwo i przyjemnie opanowaliśmy nazwy dni tygodnia po angielsku. Zachęcam do wspólnej zabawy z dziećmi.

Copyright © 2019 Przedszkole w Kurowie  Rights Reserved.