Gminne Przedszkole w Kurowie


im. Czesława Janczarskiego, ul. Piramowicza 1, 24-170 Kurów, tel./fax. 818811041

Get Adobe Flash player

RODO

Przedszkole w Ruchu

Licznik odwiedzin

345643
DzisiajDzisiaj61
WczorajWczoraj314
W tym tygodniuW tym tygodniu1027
W tym miesiącuW tym miesiącu8104
WszystkieWszystkie345643

Gościmy

Odwiedza nas 97 gości oraz 0 użytkowników.

Piosenka Wielkanoc (sł. i muz. J. Kucharczyk)

1. Gdy przychodzi do nas wiosna,

ciepła, uśmiechnięta,

to przychodzą razem z wiosną

wielkanocne święta.

Ref.: Święta, święta, wielkanocne święta.

Święta, święta, wielkanocne święta.

2. Barwne palmy wielkanocne

pysznią się w wazonie,

jajka w różne piękne wzorki

są przyozdobione.

Ref.: Święta, święta...

3. Jest koszyczek ze święconką,

w nim kilka pisanek,

chleb, kiełbasa, chrzan i jajka,

cukrowy baranek.

Ref.: Święta, święta...

4. W poniedziałek wielkanocny

jest świetna zabawa.

Śmigus-dyngus wszystkich wodą

leje już od rana.

Ref.: Święta, święta...

Wiersz H. Metra "Wielkanoc"

Wstało dzisiaj słonko,
z twarzą uśmiechniętą.
Wielkanoc, Wielkanoc,
Przyszło wielkie święto.
Fiołki zakwitają,
Słychać świergot ptaków.
Na świątecznym stole
Wiele dziś przysmaków.
Jest też śmigus - dyngus
znana oblewanka.
Wszystkim jest wesoło
Od samego ranka

 

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w kwietniu

Tematyka:
1. Wiosenne powroty

2. Wiosna na wsi

3. Wielkanoc

4. Moja ojczyzna

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

Przyroda wiosną

  • poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nich
  • poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
  • wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
  • wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Podstawy ekologii

  • wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.

Procesy poznawcze

Myślenie (logiczne)

  • analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
  • tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń (np. ryba – woda – statek…)
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.

Uwaga

  • skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
  • dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.

Wypowiedzi ustne

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.

Poprawność składniowa wypowiedzi

  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi.

Słownictwo

  • stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta itp.)
  • wymyślanie zdrobnień i zgrubień (np. kot – kotek – kocisko).

Poprawność gramatyczna wypowiedzi

  • poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • układanie rymów do podanych słów

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
  • układanie wyrazów z sylab

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w kwietniu

Piosenka W lesie (sł. i muz. J. Kucharczyk)

1. Lubię spacerować po lesie zielonym,
obserwować żuki, biedronki i pszczoły.
Kwiatkiem się zachwycić, spróbować poziomk
słuchać, jaki piękny las nam daje koncert.


Ref.: Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu, szu,
strumyk wody toczy – chlupu, chlupu, chlup.
Pszczoły, osy bzyczą – bzy, bzy, bzy, bzy, bzy,
ptaszek gdzieś zaśpiewa – tirli, tirli, li.
Kukułeczka kuka – kuku, kuku, kuku,
dzięcioł w drzewo stuka – stuku, stuku, stuk.
Cicho jeż przemyka – tupu, tupu, tup.
Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.
Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.


2. Tu rosną paprocie, tam mech, jak dywanik,
i leśne jeżyny, i słodkie maliny.
Pod listkiem się schował muchomor czerwony
białymi kropkami pięknie przystrojony.

Ref.: Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu, szu,


Wiersz E. Stadtmüller Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu.


– Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
– Mieszam śniegi, mieszam deszcze,
więc na świecie zimno jeszcze.
Szarobure dni,
a wiosenka śpi.
– Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
– Chociaż chłodno jest na razie,
już na wierzbach kwitną bazie,
słońce uśmiech śle.
Wiosno, pospiesz się!
– Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
– Już dokoła pachnie wiosną,
a mnie w garncu kwiatki rosną
oraz kiełki zbóż,

kwiecień już tuż-tuż.

Tematyka:
1. Zwierzęta z dżungli i sawanny

2. Zwierzęta naszych pól i lasów

3. Marcowa pogoda

4. Wiosenne przebudzenia

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

· poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)

· wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.

· poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)

· obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące

· poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin

· wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady.

· poznawanie oznak nadchodzącej wiosny

· uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem

· obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)

· poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.

Obserwacja przyrody

· zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

· obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach

· poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)

· obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu

· poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.

Uprawa roślin i hodowla zwierząt

· zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w marcu

Piosenka Mały muzyczny świat (sł. i muz. K. Gowik).

1. Niech nikt uszu nie zatyka, nie zatyka,

bo to moja jest muzyka, jest muzyka.

To muzyka z serca grana, taka pięknie roześmiana!

Ref.: Już bębenek gra: daba dam, dam, dam.

Marakasy robią miły szum, szum, szum.

Trójkąt dzyń, dzyń, dzyń, nutki dzwoni mi,

a talerze brzęczą bardzo głośno: bum, bum, bum.

Mamo, tato, oto dla was jest muzyka.

To muzyka moich małych sześciu lat.

Chociaż głośna, niech nikt uszu nie zatyka,

bo gram o najlepszych chwilach, które tworzą mój mały świat.

2. Niech nikt oczu nie zamyka, nie zamyka,

bo to moja jest muzyka, jest muzyka.

Raz wesoła, raz smutnawa,

raz skacząca, a raz łzawa.

Ref.: Mamo, tato…

Wiersz I. R. Salach Nutki.

 

Na pięciolinii siedzą nutki.

Wysunęły nóżki, pokazały butki.

A te butki czarne, małe,

do zabawy doskonałe.

Skoczyły czarne butki,

uciekły nocą z piosenki nutki.

Do – dobrze tańcowało,

re – w stawie rechotało,

mi – gawędziło miło,

fa – fasolę i groch sadziło,

sol – malowało parasol,

la – lato pozdrawiało,

si – po włosku gadało,

do – wszystko dokładnie powtórzyło

i na pięciolinię wróciło.

Tematyka:
1. Baśnie, bajki, bajeczki

2. Muzyka wokół nas

Treści programowe:

W świecie sztuki – teatr

Teatr dziecięcy

  • poznawanie pojęć związanych z teatrem: scena, scenografia, aktor, rekwizyty, reżyser, rola

Mali artyści

Przejawy ekspresji

  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących, np.: wizualizacja, personifikacja, analogia, drama.

Świat wartości

Wartości społeczno-moralne

Procesy poznawcze

Myślenie (logiczne)

  • rozwiązywanie zagadek, rebusów.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich

Zabawy z dźwiękami

  • rozpoznawanie instrumentów (nie tylko instrumentów perkusyjnych) po wydawanych dźwiękach.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w lutym

Piosenka „Dziadku, dziadku”

1.Taki pan, który brodę ma.                 2. Dziadek to jest taki pan

Czy ty wiesz już kto to jest?               który zawsze humor ma.

Na spacerze lody da.                           Gdy na spacer chce iść sam

poczęstuje ciastkiem też                     szybko proszę: weź mnie też.

Opowieści mnóstwo zna                     Bo gdy dziadek idzie w dal,

i rozśmiesza nimi mnie                      wszystko kolorowe jest.

Wciąż na twarzy uśmiech ma,             Ptaszek śpiewa, wietrzyk gra,

bardzo dużo rzeczy wie.                     świat zaczarowany jest.

               Ref. Dziadku, dziadku, dziadku mała wnuczka twa,

                      życzeń moc najlepszych dziś dla ciebie ma.

                       Dziadki, dziadku, dziadku mały wnuczek twój

                       serduszko ci daje dziadku.

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w styczniu

Tematyka:
1. Nasze Zabawki

2. Mijają dni, miesiące, lata

3. Zima i zwierzęta

4. Babcia i dziadek

5. Nie jesteśmy sami w kosmosie

Treści programowe:

Świat techniki

Człowiek i technika

  • stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.

Miejscowość, region

Praca dorosłych

  • nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • poznawanie zasad zgodnego współdziałania (uzgadnianie planu działania, podział ról, wzajemna pomoc, tolerancja względem odmiennych pomysłów kolegów itp.).

Komunikowanie się w grupie

  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w styczniu

Drodzy Rodzice, dzieci bardzo polubiły piosenkę: '7 Days of the Week'. Dzięki niej łatwo i przyjemnie opanowaliśmy nazwy dni tygodnia po angielsku. Zachęcam do wspólnej zabawy z dziećmi.

WIERSZ „ŚWIĘTY MIKOŁAJ”

W mroźną noc grudniową
Wśród śnieżnej zamieci
Para reniferów
Z nieba do nas leci

Ciągną piękne sanie
W złocistym zaprzęgu
A w saniach Mikołaj
I worek prezentów

Święty Mikołaju
Na Ciebie czekamy
Przez okno zmarznięte
Ciągle wyglądamy

Przyjdź do nas w gościnę
Szczerze zapraszamy
Wierszyk Ci powiemy
Piosenkę zaśpiewamy

A Ty daj prezenty
Rózgi odrzuć w kąt
I życz wszystkim dzieciom
Kolorowych Świąt.

PIOSENKA "MIKOŁAJ CZEKA OD WCZORAJ"

I. Kiedy przyjdzie sroga zima, śnieżek świat zasypie.

Wtedy przyjdzie gość wesoły, prezenty przyniesie.

Ten pan z długą siwą brodą, lubi radość sprawiać.

Różne, piękne opowiastki dzieciom opowiadać.

Ref. To Mikołaj, Mikołaj, Mikołaj czeka już od wczoraj

aby przyjść do dzieci, nim gwiazdka zaświeci. / BIS

II. Śniegu mnóstwo napadało, wokół wszędzie biało,

Aż tu nagle ktoś w oddali jedzie tu saniami.

To Mikołaj dzwonkiem dzwoni nikt go nie dogoni,

bo dziś spieszy się do dzieci, żeby je ucieszyć.

Ref. To Mikołaj, Mikołaj, Mikołaj czeka już od wczoraj

aby przyjść do dzieci, nim gwiazdka zaświeci. / BIS

Tematyka:
1. Jak wyglądał świat przed milionami lat

2. Idzie zima ze śniegiem

3. Idą święta

4. Projekt Prezenty

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda zimą

  • poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
  • poznawanie wybranych właściwości fizycznych węgla kamiennego i soli kamiennej.
  • dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą, nazywanie ich.

W świecie techniki

Rodzaje energii

  • poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania.

Działalność badawcza

  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.

Świat techniki

Człowiek i technika

  • stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.

Miejscowość, region

Praca dorosłych

  • nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.

Czytaj więcej: Tematyka i treści programowe realizowane w grudniu

Tematyka:

1. Moja rodzina

2. Mój dom

3. Moje prawa i obowiązki

4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

Treści programowe:

Rodzina

Wiedza o rodzinie

· określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.)

· opowiadanie o ulubionych zajęciach poszczególnych członków rodziny

· podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców

· łączenie pracy zawodowej rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu

· określanie czynności wykonywanych w domu przez poszczególnych członków rodziny

· dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie.

Świat wartości

Wartości społeczno-moralne

· rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.

· przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach

· akceptowanie równości praw wszystkich.

Miejscowość, region

Praca dorosłych

· poznawanie zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji.

· gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)

· poznawanie różnych zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji

· określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.

Czytaj więcej: Treści programowe realizowane w miesiącu listopadzie

Piosenka Jak dobrze mieć rodzinę

(sł. i muz. J. Kucharczyk).

1. Nigdy nie jestem sam,

bo rodzinę mam.

Gdy jest mi smutno i gdy jest źle,

rodzina wspiera mnie. / 2x

Ref.: Mama i tata przytulą do serca,

siostra i brat zabawią mnie.

Nawet gdy ktoś mi dokuczy, skarci,

cała rodzina kocha się.

2. Lepiej i łatwiej żyć,

gdy ktoś obok jest.

Kiedy zrozumie, pocieszy mnie

i zawsze pomóc chce. / 2x

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w listopadzie

Wiersz Szara pogoda (K. Datkun-Czerniak)

Szara chmurka, obok druga,

pełne kropel dżdżu.

Deszczyk pada już od rana,

smutno, smutno mu.

Szare pole, lasy szare,

kiedy pada deszcz.

Szare niebo, łąki szare,

wszędzie szaro jest.

A tu pada, pada, pada

już przez cały dzień!

Oj, deszczyku, już wystarczy,

zmień pogodę – zmień!

Niech rozzłoci się słonecznie

wszystko wkoło nas,

a szarości niech odpłyną.

Już słoneczka czas!


 

Czytaj więcej: Piosenka i wiersz do nauki w październiku

Copyright © 2019 Przedszkole w Kurowie  Rights Reserved.