Gminne Przedszkole w Kurowie
im. Czesława Janczarskiego, ul. Piramowicza 1, 24-170 Kurów, tel./fax. 818811041
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Gminnego Przedszkola im. Cz. Janczarskiego w Kurowie
rok szkolny 2015/2016
Przedmiot ewaluacji: Działania przedszkola w zakresie przygotowania dzieci do czytania i edukacji czytelniczej.
Cel: Ustalenie zakresu działania przedszkola w zakresie przygotowania dzieci do czytania i edukacji czytelniczej.
SPIS TREŚCI:
I - Cele i zakres ewaluacji wewnętrznej:
1. Cel ewaluacji wewnętrznej:
2. Zakres diagnozowania:
a) Procesy wspomagania rozwoju i edukacji czytelniczej dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający osiągnięciu gotowości do nauki czytania.
b) Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
b) Dzieci są aktywne.
3. Pytania kluczowe:
4. Kryteria ewaluacji:
II - Informacje dotyczące organizacji ewaluacji.
1.Wskazanie źródeł informacji, o jakości pracy w obszarach objętych ewaluacją.
2. Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych przy ewaluacji
3. Terminy przeprowadzania czynności ewaluacyjnych.
III - Prezentacja wyników ewaluacji.
1. Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.
Ankieta (9 pytań) była skierowana do nauczycielek Gminnego Przedszkola w Kurowie. Przeprowadzona została na początku marca 2015 roku, ankietę wypełniło 11 nauczycielek. Celem ankiety było sprawdzenie:
üJakie działania podejmują nauczyciele w celu kształcenia kompetencji potrzebnych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania.
üJak często nauczyciele czytają dzieciom i wykorzystują te sytuacje do aktywności twórczej i budowania systemu wartości.
üW jaki sposób zorganizowano kącik książki, jakie są zasady korzystania z niego.
üJaki jest poziom kompetencji dzieci kończących przedszkole w zakresie przygotowania do czytania.
üCzy nauczyciele wspierają dzieci chętne do nauki czytania, w jaki sposób.
Oto podsumowanie wyników ankiety:
Na pytanie 1. Czy w sali znajduje się kącik książki ? - wszystkie nauczycielki odpowiedziały „tak”. Oznacza to, że wszystkie nauczycielki podejmują działania i stwarzają warunki wspierające dzieci chętne do nauki czytania.
Na pytanie 2. Czy jest dobrze oznaczony, wyeksponowany ? - wszystkie nauczycielki odpowiedziały twierdząco i podały określone sposoby oznaczenia:
Wszystkie nauczycielki eksponują „kącik książki” w taki sposób, aby był atrakcyjny dla dzieci i zachęcał do częstego korzystania z książek.
Na pytanie 3. Jakie książki znajdują się w kąciku ? – nauczycielki odpowiedziały:
Kąciki książek są zorganizowane w każdej sali. Tematyka książek jest różnorodna, dostosowana do wieku, możliwości rozwojowych i zainteresowań dzieci.
Na pytanie 4. Czy dzieci mają stały dostęp do książek i jak często z nich korzystają ? – wszystkie nauczycielki stwierdziły, że:
We wszystkich grupach, dzieci mają stały dostęp do książek, mogą z nich korzystać w każdej porze dnia. Po śniadaniu i po obiedzie, wszystkie dzieci oglądają książeczki, natomiast dzieci zainteresowane sięgają po książeczki podczas zabaw dowolnych.
Na pytanie 5. Czy dzieci znają i stosują zasady obchodzenia się z książką? – nauczycielki stwierdziły, że wszystkie dzieci znają i stosują.
Pytanie 6. Czy dzieci znają utwory z literatury dziecięcej ? – Nauczycielki w prawidłowy sposób rozbudzają zainteresowania przedszkolaków literaturą dziecięcą. Dzięki temu, kształtują kompetencje potrzebne do osiągnięcia gotowości do nauki czytania i wspierają zainteresowania czytelnicze dzieci.
Na pytanie 7. Czy rodzice uczestniczą w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, realizowanej w naszym przedszkolu? – wszystkie nauczycielki potwierdziły, że:
Na pytanie 8. Czy dzieci przejawiają zainteresowanie czytaniem prostych wyrazów?:
Nauczycielki wspierają dzieci chętne do nauki czytania. Zainteresowanie czytaniem wykazują dzieci starsze: 5-6-letnie.
Na pytanie 9. W jaki sposób propaguje Pani czytelnictwo wśród dzieci?” – nauczycielki odpowiedziały:
üCzytanie bajek, wierszy, opowiadań - codziennie po obiedzie.
üOglądanie kolorowych ilustracji i opowiadanie o nich.
üWypożyczanie z dziećmi książek w bibliotece.
üPrzeprowadzanie zajęć o tematyce czytelniczej, podczas których dzieci tworzyły własne książeczki.
üUdział dzieci w spektaklu teatralnym „Zaczarowany świat bajek”.
üOrganizowanie w sali „Kącików książki” i wprowadzenie zasad korzystania z książek.
üZachęcanie dzieci do oglądania książeczek w ciągu dnia.
üZachęcanie dzieci do przynoszenia ulubionych książeczek z domu.
ü Zakup ciekawych książek do kącika za pieniądze przekazane przez rodziców (specjalnie na ten cel).
Wnioski:
3. Analiza wyników prowadzonych obserwacji, przez nauczycielki grup.
Wszystkie nauczycielki posiadają dokumentację prowadzonej obserwacji umiejętności dzieci w zakresie przygotowania do czytania:
Z przeprowadzonej analizy dokumentów wynika, że wszystkie nauczycielki właściwie planują i systematycznie prowadzą zajęcia wyrównawcze z dziećmi, z zakresu przygotowania do nauki czytania. Praca indywidualna jest prowadzona według planów przygotowanych przez nauczycielki i jest (i jest dokumentowana, o czym świadczą wpisy do dzienników).
Wnioski:
IV - Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy.
1. Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.
1) Jakie działania podejmują nauczyciele w celu kształcenia kompetencji potrzebnych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania?
Kształcenie kompetencji potrzebnych do osiągniecia gotowości do nauki czytania przez dzieci, odbywa się poprzez:
2) Jak często nauczyciele czytają dzieciom i wykorzystują te sytuacje do aktywności twórczej i budowania systemu wartości?
Nauczyciele czytają dzieciom codziennie:
Rozbudzanie aktywności twórczej dziecka i budowanie systemu wartości odbywa się podczas:
3) W jaki sposób zorganizowano kącik książki, jakie są zasady korzystania z niego?
Kąciki książek są zorganizowane w każdej sali, w miejscach łatwo dostępnych dla dzieci. Są wyeksponowane i poprzez odpowiednie ilustracje, napisy – posiadają jasno określone zasady korzystania z książek. Tematyka książek jest różnorodna, dostosowana do wieku, możliwości rozwojowych i zainteresowań dzieci.
4) Jaki jest poziom kompetencji dzieci kończących przedszkole w zakresie przygotowania do czytania?
Poziom kompetencji dzieci kończących przedszkole w zakresie przygotowania do czytania, został określony w „Arkuszach gotowości szkolnej” i pozwala stwierdzić, że większość przedszkolaków posiada wysoki poziom kompetencji w zakresie nauki czytania.
5) Czy nauczyciele wspierają dzieci chętne do nauki czytania, w jaki sposób?
Tak, nauczyciele wspierają dzieci chętne do nauki czytania – poprzez:
2. Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron.
Mocne strony:
Słabe strony:
3. Zalecenia, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
Wnioski końcowe: Nauczyciel we właściwy sposób planują i prowadzą działania w zakresie przygotowania do czytania i edukacji czytelniczej.
Raport napisany w formacie opisowym, przedstawiony i omówiony podczas Rady Pedagogicznej.
Zespół ewaluacyjny: