Model 6 - latka
ROZWÓJ SPOLECZNO -EMOCJONALNY
-
zna swoje imię nazwisko,
-
zna adres zamieszkania,
- potrafi współdziałać z dziećmi w zabawie,
- potrafi nawiązywać bliskie kontakty z dziećmi,
- właściwie reaguje na sukces i porażkę,
- umie określić swój stan emocjonalny,
- potrafi panować nad negatywnymi emocjami,
- przestrzega ustalonych w grupie zasad,
- jest świadome swoich praw i obowiązków,
- potrafi szanować własność swoją i innych,
- jest samodzielne w czynnościach codziennych,
- potrafi dbać o ład i porządek w najbliższym otoczeniu (dom -pokój, przedszkole -sala),
- zna kolejność pór roku,
- zna kolejność dni tygodnia.
ROZWÓJ RUCHOWY
- rozumie konieczność czynnego uczestniczenia w ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach ruchowych,
- rozumie konieczność przebywania na świeżym powietrzu bez względu na porę roku,
- potrafi przestrzegać reguł gry.
Model 5 - latka
SPRAWNOŚĆ MANUALNA
- prawidłowo trzyma narzędzia pisarskie,
- potrafi posługiwać się nożyczkami,
- podejmuje próby pisania znaków litero -podobnych z zachowaniem prawidłowego kierunku (od strony lewej do prawej),
- odrysowuje kształty,
- lepi z plasteliny formy płaskie, przestrzenne, zapełnia kontury prostych obrazków,
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
- reaguje na sygnały: wzrokowe, werbalne, dźwiękowe,
- biega w różnych kierunkach ze zmianą tempa i szyku,
- utrzymuje równowagę,
- potrafi piłkę rzucić i toczyć,
- potrafi wykonać podskok: jednonóż i obunóż,
- porusza się na czworakach w różnych kierunkach.
Model 4 - latka
EDUKACJA ZDROWOTNA
-
potrafi posługiwać się łyżką i widelcem,
-
potrafi kulturalnie zachować się przy stole,
-
zgłasza potrzeby fizjologiczne, potrafi korzystać z toalety,
-
sygnalizuje oddalenie od grupy,
- zna swoje imię i nazwisko.
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
- bierze aktywny udział w zabawach,
- reaguje na sygnały dźwiękowe i polecenia,
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
- potrafi zdejmować i zakładać buty,
- podejmuje próby ubierania się i rozbierania,
- odkłada rzeczy na miejsce,
- pomaga dorosłym w prostych pracach,
- bierze udział w uroczystościach i zabawach,
- uznaje prawo do korzystania ze wspólnych zabawek,
- podejmuje próby zapinania guzików, zasuwania suwaków.
Model 3 - latka
ROZWÓJ MOWY I MYŚLENIA
- słucha i rozumie polecenia oraz dłuższe treści słowne np. bajki, opowiadania,
- potrafi wyrażać swoje myśli i uczucia.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, obok itp.).
- określa kierunki: w przód, do tyłu, na dół,
- określa wielkości przedmiotów (mały -duży, gruby -chudy, długi -krótki) i ich ciężar (ciężki -lekki),
- manipuluje figurami geometrycznymi (klocki, mozaika) przestrzennymi i płaskimi,
- zapoznaje się z określeniem czasu: długo -krótko, teraz -potem,
- poznaje zbiory przedmiotów,
- potrafi porównać liczebność zbiorów (dużo -mało).